Paradigm

« | »

Ordning viktigare än kunskap i skolan

paradigm | 30 September, 2006 14:09

Läser i dagens DN att pojkar får sämre betyg än flickor i förhållande till sina resultat på de nationella proven, enligt forskaren Maud Nycander vid Uppsala universitet. Men någon entydig förklaring till varför det är så har hon inte. En lärare som citeras i artikeln menar att ambition i sig bör ge bättre betyg; en NO-lärare anser att verbal förmåga ska få genomslag i betyget även i hans ämnen. Nycanders tänkbara förklaringar handlar om att uppförande, flit slår igenom. Liksom att kvinnliga lärare ger bättre betyg till flickor.

Jag kommer ihåg att jag själv fick sämre betyg av mina kvinnliga lärare i gymnasiet. Då trodde jag mest att det berodde på att de undervisade i språk och att jag helt enkelt hade sämre anlag. Bevisligen har ju kvinnor en fördel på det området. Men när jag gjorde Högskoleprovet så var jag om något lite bättre på de språkliga momenten. Jag fick också på omvägar höra att några tjejer i klassen hade beklagat sig över sina betyg i ett annat ämne och anfört mig som ett argument. Varför skulle jag som var så slö, aldrig antecknade, hade hög frånvaro få så bra betyg? Inte rättvist. Men läraren höll uppenbarligen inte med. I alla fall fick jag behålla mitt betyg.

Det finns nog lika många lärare som förklaringar till det här. Många lärare är nog omedvetna om sina motiv. I en studie från USA, om jag kommer ihåg rätt, så gav man ett stort antal lärare uppsatser som de skulle betygsätta. Vissa var skrivna med en slarvig handstil; andra var prydligt skrivna. Och trots att man gjort klart att uppgiften bara var att betygsätta innehållet så fick naturligtvis samma uppsats olika genomsnittsbetyg beroende på handstilen.

Finns det någon lösning? En tanke är att låta provresultaten helt bestämma betygen. Fast det skulle slå hårt mot nervösa elever. Och proven kan också utformas så att prydlighet smyger sig in i resultatet. Kanske är det lärarna som måste utbildas på det här området. Det är en smula oroande om de anser att uppförande ska slå igenom i alla betyg. Det är ju meningen att eleverna ska använda sin kompetens senare i yrkeslivet. Vem vill ha en läkare som kan medicin lite sådär, men är oändligt väluppfostrad?


kommentarer

Comment Icon Skola

Anonym | 07/07/2008, 01:01

Ofta sköter det där sig självt, då de bråkiga ofta bryr sig om skolan minst. Hur vanligt är det egentligen att elever i högre årskurser alltid bråkar på rasten men sköter sig på lektionen? (Finns säkert undantag)

Comment Icon

Paradigm | 07/07/2008, 13:09

Om det skötte sig självt så skulle elevernas betyg vara mer proportionerliga till deras kunskapsnivå, vilket alltså inte är fallet. Man löser inte ett problem genom att ignorera det.

Och det faktum att en del lärare vill ge betyg för sådant som inte har med kunskaper att göra visar också att man själva är en del av problemet.

Lägg till en kommentar
 authimage 

Fatal error: Call to a member function isEnabled() on a non-object in /home/userB/b0163600/public_html/bloggsite.se/tmp/190/%%168^%%1685944611^commentform.template.php on line 18